Nova Uredba o varnosti pri delu v zvezi z nevarnimi kemičnimi snovmi: kaj prinaša za podjetja?

09. 06. 2025

Od aprila 2025 velja prenovljena Uredba o zagotavljanju varnosti in zdravja delavcev pri ravnanju z nevarnimi kemičnimi snovmi, ki na novo določa pravila, postopke in odgovornosti delodajalcev. Uredba je usklajena z Direktivo 98/24/ES in vključuje tu

Obveznosti delodajalcev: več kot le ocena tveganja

Nova uredba podjetjem nalaga:

  • podrobno identifikacijo vseh nevarnih kemičnih snovi na delovnem mestu,

  • izdelavo in redno posodabljanje ocen tveganja,

  • zapisnike o izpostavljenosti delavcev posameznim snovem,

  • uvedbo tehničnih in organizacijskih ukrepov za zmanjšanje izpostavljenosti,

  • zagotavljanje posebnega usposabljanja zaposlenih,

  • vodenje evidence o zdravstvenem nadzoru delavcev, izpostavljenih nevarnim snovem.

Za številna podjetja to pomeni pomemben dvig stroškov skladnosti, ki jih je treba vključiti v letne načrte in proračune.

Finančni vidik: obvladovanje stroškov in tveganj

Uvedba in izvajanje ukrepov prinašata neposredne in posredne stroške:

  • nabava zaščitne opreme in opreme za zajem emisij,

  • prilagoditev delovnih prostorov (npr. prezračevanje, filtracija),

  • stroški izobraževanj in usposabljanj,

  • najem ali vzpostavitev laboratorijske podpore za meritve,

  • kazni zaradi neskladnosti (inšpekcijski nadzor).

Finančni menedžerji imajo pri tem ključno vlogo: ocene ROI varnostnih ukrepov, določanje prioritet naložb v zdravje in varnost, priprava poročil za nadzorni svet ter integracija ukrepov v ESG strategije.

Podpora sistemom upravljanja in poročanju

Nova uredba se vsebinsko povezuje tudi z zahtevami standardov ISO 45001 (varnost in zdravje pri delu) in ISO 14001 (okolje). Podjetja, ki že imajo vzpostavljen sistem upravljanja, bodo lažje integrirala nove obveznosti. Pomemben poudarek uredbe je tudi na dokumentaciji – sistemski pristop bo olajšal dokazovanje skladnosti ob inšpekcijah in v ESG poročilih.

Priložnosti za podjetja: varnost kot naložba

Čeprav so zahteve strožje, uredba odpira tudi priložnosti:

  • zmanjšanje absentizma in bolniških odsotnosti,

  • nižji stroški zavarovanj in odškodnin,

  • boljša ocena tveganj v okviru dobavne verige,

  • povečanje zaupanja pri investitorjih, kupcih in regulatorjih.

Priporočilo: vključitev v letno finančno in poslovno načrtovanje

Podjetjem svetujemo, da nove obveznosti vključijo v:

  • proračunske projekte za leto 2025/26,

  • pregled internih aktov in politik varnosti,

  • povečanje sodelovanja med varnostnim in finančnim sektorjem znotraj podjetja.

Viri:

  • Uredba o zagotavljanju varnosti in zdravja delavcev pri izpostavljenosti nevarnim kemičnim snovem (Ur. l. RS, št. 39/2025)

  • Direktiva 98/24/ES

  • Zakon o varnosti in zdravju pri delu (ZVZD-1)

  • Priporočila Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ)

Nazaj

Priročnik Finančni menedžment in kontroling

Priročnik in portal vam zagotavljata:

  • praktične primere in strokovne napotke za učinkovito upravljanje s financami,
  • kakovostne, pravilne in ažurne informacije za sprejemanje pravilnih poslovnih odločitev,
  • uporabna orodja za finančno poročanje,
  • nasvete za hiter odziv na zakonodajne novosti in nove priložnosti na trgu.